Monday, January 7, 2019

POTENSI CENDAWAN ORGANIK

Cendawan Lingzhi bermanfaat dalam bidang perubatan.



Suatu masa dahulu, para saintis pernah mengklasifikasikan cendawan di dalam kingdom tumbuhan yang mana ciri-cirinya cuba disamakan dengan tumbuhan tidak kompleks sebaris dengan alga, lumut dan juga paku pakis (fern). Namun begitu selepas beberapa ketika, para saintis telah mengeluarkan semula cendawan daripada kingdom tumbuhan dan dimasukkan ke dalam kingdom fungi kerana cendawan tidak menepati ciri-ciri di dalam kingdom tumbuhan seperti tidak berdaun, tidak berakar dan tidak mempunyai klorofil.

Terdapat pelbagai jenis dan bentuk cendawan yang wujud pada masa sekarang. Terdapat lebih kurang 1.5 juta spesis cendawan yang ada, hanya 80,000 spesis yang telah didokumenkan secara lengkap. Cendawan boleh dikategorikan kepada beberapa jenis bergantung kepada kegunaannya iaitu, kategori boleh dimakan, beracun dan untuk perubatan. Selain itu, terdapat lagi pelbagai spesis cendawan yang belum dikaji tentang khasiat dan kegunaannya. Maka dengan ini, masih banyak lagi ruang kajian mengenai kegunaan cendawan yang boleh diteroka bagi setiap jenis spesis cendawan yang wujud.

Cendawan tiram kelabu sesuai untuk dijadikan hidangan makanan.

Pertumbuhan suatu spesis cendawan itu bergantung kepada keadaan persekitaran di tempat pengeluarannya. Faktor penting yang mempengaruhi pengeluaran cendawan adalah suhu, kelembapan, jumlah pengamatan cahaya, kepekatan karbon dioksida dan juga sumber nutrien daripada bahan-bahan organik. Umum juga mengetahui bahawa cendawan bersifat saprofit. Cendawan mencerna bahan-bahan organan seperti habuk kayu, log-log kayu mati serta bahan-bahan kompos di sekitarnya dan nutrein tersebut digunakan sebagai makanan bagi kelangsungan hidupnya. Oleh yang demikian, cendawan sangat sinonim dengan agen pereputan bahan-bahan organan.

Pada masa kini, kebanyakan usahawan memilih penggunaan habuk kayu getah, tandan sawit kosong atau jerami padi sebagai media utama pengeluaran cendawan. Antara jenis-jenis cendawan yang diusahakan di Malaysia adalah Cendawan Tiram Kelabu (Pleurotus pulmonarius), Cendawan Shiitake (Lentinula endodes), Cendawan Lingzhi (Ganoderma spp.), Cendawan Jerami (Volvariella volvacea), Cendawan Milky (Calocybe indica) dan Cendawan Sisir (Schizophyllum commune). Dalam menjalankan projek pengeluaran cendawan, adalah penting bagi setiap usahawan memahami secara terperinci keperluan asas bagi pengeluaran cendawan. Secara umumnya, ia tidak memerlukan bahan-bahan kimia sebagai penggalak pengeluaran. Hal ini berbalik kepada sifat saprofit cendawan itu sendiri.
 
Cendawan tiram shiitake juga sesuai untuk dijadikan hidangan makanan dan mempunyai pelbagai khasiat kesihatan.
Pengeluaran cendawan secara organik merupakan salah satu peningkatan pencapaian kaedah pengeluaran cendawan. Idea pengeluaran cendawan secara organik wujud sejajar dengan permintaannya yang semakin meningkat pada masa kini. Pengeluar cendawan organik boleh menjual produk mereka pada harga premium mengikut jenis dengan syarat ladang pengeluaran cendawan mereka telah dianugerahkan sijil myOrganic serta masih dalam tempoh sah laku. Memandang positif perkara ini, Jabatan Pertanian giat mempromosikan kaedah pengeluaran cendawan organik dan usaha ini juga disokong dengan Program Pensijilan myOrganic. Sehingga kini, terdapat sebanyak 108 ladang cendawan yang telah mendaftar di bawah Program Pensijilan myOrganic, Jabatan Pertanian. Pengeluar cendawan organik kini terdapat di kebanyakan negeri di Malaysia, antaranya ialah Syarikat DXN Pharmaceutical Sdn. Bhd, Syarikat Ganofarm Sdn. Bhd., Syarikat QC Pertanian Trading, Vita Agrotech Sdn. Bhd., Peladang Setiu Agrotourism & Resort Sdn. Bhd,  dan banyak lagi. Senarai penuh ladang-ladang yang telah dianugerahkan sijil myOrganic Jabatan Pertanian boleh dirujuk di dalam laman web rasmi Jabatan Pertanian.
 
Produk cendawan organik oleh Syarikat Vita Agrotech
Pemilihan cendawan organik sebagai salah satu sumber makanan atau kegunaan harian merupakan satu pilihan yang bijak. Walaupun secara asasnya cendawan digunakan sebagai menu makanan, contohnya seperti Cendawan Tiram Kelabu, Cendawan Shiitake dan Cendawan Sisir, nilai nutrisi dan khasiat cendawan-cendawan ini adalah baik untuk kesihatan manusia. Melalui kajian-kajian yang telah dijalankan oleh Institut Pengajian Tinggi, Cendawan Shiitake mengandungi lentinan yang bertindak sebagai anti kanser. Cendawan Shiitake juga pernah digunakan sebagai bahan terapi imun kepada kanser paru-paru, kanser usus, kanser serviks dan kanser payudara. Lentinan di dalam Shiitake bertindak meningkatkan sistem imunisasi dengan merangsang limfosit dan makrofaj bagi melawan bakteria, virus, sel-sel tumor dan toksin. Seperti juga Shiitake, Cendawan Sisir juga mempunyai bahan aktif Schizophyllan yang boleh digunakan sebagai ubat antitumor. Ia juga mampu bertindak sebagai antiradangan, antibakteria dan antiparasit. Pengambilan Cendawan Sisir juga dipercayai mampu meningkatkan sistem imunisasi dan juga boleh melindungi hati (hepatoprotective).
Produk cendawan yang terdapat di pasaran.


Jabatan Pertanian Malaysia mengalu-alukan para usahawan yang berminat dalam mengusahakan cendawan organik. Terdapat pelbagai kursus-kursus menarik yang dianjurkan dari masa ke semasa. Sebarang pertanyaan lanjut mengenai cendawan, boleh diajukan kepada Pejabat Pertanian Daerah yang berhampiran atau boleh diajukan terus ke Seksyen Tanaman Industri, Bahagian Padi, Tanaman Industri dan Florikultur, Jabatan Pertanian Putrajaya di talian 03-8870 3290/ 3189/ 3050.


2 comments:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ajoqq^^com
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami.....
    di ajoqq^^com...
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete