Friday, June 23, 2017

SAYUR REMAYONG – tak kenal maka tak cinta

SAYUR REMAYONG – tak kenal maka tak cinta
(idris bald)

idris baldRemayong atau Tembayong atau Ceylon Spinach, Indian Spinach, Malabar Nightshade dalam bahasa Inggeris atau nama botaninya Basella sp merupakan sayur-sayuran berdaun hijau tropika yang menjalar, lazim ditanam sebagai herba belakang rumah atau di taman-taman rumah masyarakat Asia.


Remayong tergolong dalam famili Basellaceae dan terbahagi kepada dua kultivar, iaitu Basella alba, yang mempunyai daun hijau dan batang hijau yang pekat, dan Basella rubra dengan batang merah atau ungu dan daun hijau pekat dengan urat merah jambu.


Remayong dipercayai berasal dari India Selatan, atau mungkin dari kawasan tropika disekitar Malabar dan Sri Lanka. Di Asia, remayong dikenali dengan berlainan nama seperti bayam Ceylon, bayam Malabar, mana choy (Cina), mong toi, mung towi (Vietnam), alugbati (Filipina), pui saag (Bengali), genjerot, gondola (Indonesia), Phakpang, phakplang, plakplang yai (Thailand) dan baselle atau brede (Peranchis).

Orang Inggeris menyebut remayong sebagai spinach (bayam), namun ianya tidak dimaksudkan Spinacea oleracea.  Walaupun tumbuhan remayong biasanya sangat gemar ditanam dikalangan keluarga Asia Selatan, kini ianya mula popular dikalangan penduduk negara beriklim tropika dan sederhana di Amerika, Australia, dan Eropah kerana ianya digemari kerana berkhasiat dan lembut.

idris bald
Pokok remayong adalah tumbuhan saka dan tumbuh sebagai tanaman herba yang sesuai ditanam di tanah yang subur dengan iklim panas dan lembab. Mudah dibiakkan dengan menggunakan biji benih atau keratan batang yang pertumbuhannya lebih cepat tetapi mempunyai jangkahayat yang pendek. Pokok remayong mengeluarkan bunga berwarna putih atau putih-merah muda bergantung kepada spesies dan ungu dari tangkai yang mempunyai buah beri hitam.

Remayong mempunyai daun tebal, berisi, berbentuk bujur atau berbentuk hati (ovate) dengan batang hijau muda (B.alba) atau merah jambu atau keunguan dan urat berwarna merah jambu (B.rubra) yang mengalir di seluruh daunnya. Remayong boleh dituai selepas 35 – 45 hari ditanam dengan memotong bahagian pucuk. Pucuk remayong enak jika digoreng bersama perencah udang atau bilis seperti memasak kangkong atau bayam.


idris baldRemayong adalah sayur-sayuran berdaun hijau yang digemari dalam masyarakat Asia Timur kerana profil fitonutriennya yang sihat. Remayong didapati sangat rendah kalori dan lemak (100 gram daun mentah menyediakan hanya 19 kalori). Walau bagaimanapun, ia memegang sejumlah besar vitamin, mineral dan antioksidan.

Daun segar remayong hijau adalah sumber yang kaya dengan beberapa antioksidan pigmen karotenoid, penuh dengan kadungan penting seperti ß-karoten, lutein, zeaxanthin. Sebatian ini mampu bertindak sebagai pelindung pelindung terhadap radikal bebas dalam oksigen dan spesies oksigen reaktif (ROS) yang memainkan peranan penyembuhan dalam penuaan dan pelbagai proses penyakit.

idris bald
Daun yang tebal dan berisi adalah sumber polysaccharide. Sebagai tambahan kepada serat semulajadi (roughage) yang ditemui di batang dan daun, memudahkan dalam pencernaan dengan lancar. Diet serat membawa pengurangan penyerapan kolesterol, dan membantu mencegah masalah usus.

Daun dan batang remayong juga sangat kaya dengan vitamin A. Dalam 100 gm daun segar dapat menyediakan 8000 IU atau 267% daripada elaun harian yang disyorkan (vitamin RDA). Vitamin A diperlukan untuk mengekalkan membran dan kulit lendir yang sihat, dan penting untuk penglihatan yang baik. Penggunaan sayur-sayuran semulajadi dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin A dan flavonoid telah dianggap menawarkan perlindungan dari kanser rongga paru-paru dan mulut.

Selain dari itu remayong mempunyai lebih banyak kandungan vitamin C, vitamin B kompleks seperti folat, vitamin-B6 (pyridoxine), riboflavin dan zat besi yang mampu membantu tubuh manusia mengembangkan daya tahan terhadap agen-agen berjangkit dan membuang radikal bebas oksigen berbahaya.


Selain itu, daun remayong adalah sumber mineral yang baik seperti kalium (11% daripada RDA / 100 g), mangan (32% daripada RDA / 100 g), kalsium, magnesium, dan tembaga. Potassium merupakan komponen utama cecair sel dan badan yang membantu mengawal jantung dan tekanan darah.


Pengambilan remayong dalam diet dapat membantu mencegah osteoporosis (kelemahan tulang), anemia kekurangan zat besi dan ia dipercayai mampu melindungi tubuh daripada penyakit kardiovaskular dan kanser kolon.



idris bald

idris bald

idris bald

No comments:

Post a Comment