Friday, October 16, 2020

Mudahnya Tanam Sayur Bayam




 

Bayam adalah sejenis sayuran daun yang mengandungi vitamin A, B dan C dan zat-zat galian seperti kalsium dan besi. 

Terdapat dua jenis bayam iaitu: 

a. Jenis berwarna hijau, berdaun lebar dan kadangkala berdaun bujur. 

b. Jenis berwarna hijau keunguan dan kemerahan. 

Bayam sesuai ditanam di pelbagai jenis tanah terutama tanah gembur liat ringan dan tanah liat berpasir. Tanah yang kaya dengan bahan organik, mempunyai saliran yang baik dan mempunyai kemasaman (pH) tanah di antara 5.5 - 6.5 adalah paling sesuai.

Menyedia Batas 

Bajak dan gemburkan tanah sebelum menyediakan batas.  Ukuran batas ialah 120 sm lebar, 20 - 30 sm tinggi dan 760 sm panjang. Jarak antara batas ialah 30 cm. Buat tiga alur kecil memanjang di permukaan batas.

Menanam

Bayam ditanam terus dengan menggunakan biji benih. Oleh kerana biji benih bayam adalah halus, gaulkan biji benih dengan pasir atau tanah peroi sebelum disemai. Kemudian taburkan sama rata ke dalam alur-alur di atas batas. Selepas 2 - 3 hari anak benih akan bercambah. Jarakkan mengikut ukuran yang disyorkan iaitu 8 – 10 sm antara pokok dan 45 sm antara barisan. Sebanyak 1 - 3 kg biji benih diperlukan untuk 1 hektar. 

Bayam boleh juga disemai di dalam tapak semaian sebelum diubah ke batas. Sebelum menyemai gaulkan biji benih dengan racun kulat seperti thiram dengan kadar 3 gm thiram dengan 1000 gm biji benih untuk mencegah penyakit melecuh. Lebih kurang 12 hari selepas menyemai, siram anak-anak benih dengan baja larutan urea sebanyak 4 gm dalam seliter air. Sungkupan penuh perlu dibuat 3 hari selepas menyemai. Ubah dan tanam anak-anak benih ke atas batas yang elah disediakan selepas 3-4 minggu disemai.

Penjagaan

Membaja 

Baja organik seperti tahi ayam boleh digunakan sebagai baja asas. Baja ini digaul ke dalam batas. Lebih kurang 5 tan metrik baja ini diperlukan untuk sehektar. 


 Sebagai panduan 7 hari lepas tanam. 

a. 240 gm Sulphate of Amonia 

b. 24 kg Triple Superphosphate 

c. 120 kg Muriate of Potash 

Baja-baja ini digaul dan ditabur di antara lorong-lorong pokok setiap minggu. 

Menyiram

Bayam memerlukan air yang banyak untuk pembesarannya. Dalam musim panas penyiraman dilakukan sebanyak 2 kali sehari iaitu pada waktu pagi dan petang.


Sungkupan 

Sungkupan diletakkan di atas batas selepas mengubah. Gunakan pelepah kelapa atau rumput-rumput kering sebagai bahan sungkupan. Sungkupan boleh mengawal kehilangan air, mengawal pertumbuhan memperbaiki struktur dan kesuburan tanah. 

Merumput 



Kawalan rumpai dilakukan sepanjang masa. Merumput boleh dilakukan dengan tangan.

MEMUNGUT HASIL 



Bayam boleh dituai 3 – 4 minggu selepas ditanam atau apabila pokok mencapai 20 – 25 sm tinggi. Kutipan dibuat 3 - 7 hari sekali. Pokok dicabut atau dipotong batangnya.



Jika anda merasakan artikel ini berguna buat anda dan sahabat lain. Sila Share, Komen dan Follow blog ini. 

Sumber : InfoTani 02/07.13/15R(7)

Disunting oleh : Yunif Ibrahim Ahmad



No comments:

Post a Comment