Friday, August 14, 2020

Labu Sumber Makanan Yang Baik





Labu manis (Cucurbita spp) merupakan tanaman singkat masa. Mengambil masa diantara 80-90hari untuk berhasil dan merupakan tanaman yang berpotensi untuk diterokai. Potensi hasil labu untuk sehektar adalah diantara 24,000 Kg. jika harga sekilogram labu adalah RM1.20 bermakna potensi hasil pendapatan  adalah sekitar RM28,000/semusim atau RM9,300/sebulan.



Mengikut statitstik yang dikeluarkan oleh FAO jumlah produksi labu dunia pada tahun 2018 adalah    35,830,784.00 tan, dengan negara pengeluar utama adalah China, India dan Rusia. Di Malaysia pengeluaran labu (Labu manis+labu air) adalah berjumlah 31,193 tan pada tahun 2018. 3 negeri pengeluar Labu manis terbesar di Malaysia adalah Kelantan, Terengganu dan Negeri Sembilan.

Labu manis ditanam pada jarak 2.5m x 0.6m, dengan bilangan pokok sehektar adalah 6,000. Lazimnya labu manis ditanam rata di atas permukaan tanah, walau bagaimanapun terdapat pengusaha menanam labu secara tergantung, kaedah ini akan memberikan bentuk labu lebih sempurna.


Menurut Public Health’s Network for a Healthy California labu merupakan tanaman yang mengandungi vitamin A tertinggi, sumber magnesium, potassium dan fiber yang baik kepada manusia. Pucuk dan biji labu juga mempunyai khasiat tersendiri, kebiasaanya pucuk labu akan dimasak dan biji labu akan dijadikan kuaci labu.



Di dalam buku yang bertajuk “Indahnya pemakanan dan perubatan Islam” karangan Dr Faszly Rahim, Labu merupakan makanan kegemaran Nabi S.A.W  dan terdapat beberapa khasiat dan kelebihan labu dan salah satu kelebihannya adalah menurunkan demam dan daun labu boleh menghalau lalat caranya adalah rendam beberapa helai daun labu di dalam sebekas air. Kemudian renjis pada tempat yang ingin dihindari daripada hinggapan lalat.

Jika ada mana-mana guru yang ingin mengajar berkenaan tanaman maka labu adalah antara tanaman yang sesuai kerana masa yang singkat, fizikal tanaman lebih jelas seperti bunga jantan, bunga betina, daun, pucuk, buah dan penjagaan lebih mudah. Proses pendebungaan (polination) boleh dilakukan secara manual untuk menghasilkan buah.



Penulis : Anwar Tawe
Disunting oleh Yunif Ibrahim Ahmad


2 comments:

  1. ayo segera bergabung dengan kami hanya dengan minimal deposit 20.000
    dapatkan bonus rollingan dana refferal ditunggu apa lagi
    segera bergabung dengan kami di i*o*n*n*q*q

    ReplyDelete
  2. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete