Wednesday, August 14, 2019

Taman Herba Bertam Pusat Khazanah Herba Untuk Generasi Akan Datang


Oleh : Yunif Ibrahim Ahmad







Pulau Pinang yang terkenal dengan jolokan ‘Pulau Mutiara’ sememangnya terkenal di kalangan pelancong tempatan dan asing. Nasi kandar, papadom dan pelbagai juadah makanan yang berasaskan rempah seperti pasembor dan roti canai serta banyak lagi mengamit kedatangan pelancong ke negeri itu yang selayaknya di katakan sebagai syurga makanan.



Bukan itu sahaja pelbagai destinasi tarikan pelancong terdapat di sini seperti pantai Batu Feringgi, jambatan Pulau Pinang, Bukit Bendera dan satu lagi tarikan terkini dalam sektor pertanian ialah Taman Herba Bertam.

Taman Herba Bertam adalah salah satu inisiatif Jabatan Pertanian yang telah mula dibangunkan untuk memartabatkan industri herba di Pulau Pinang dan Malaysia amnya. Taman ini seluas 2 hektar terletak di tengah-tengah bandar kepala batas kira-kira 500 meter dari susur keluar tol Bertam.



Tapak Taman Herba ini adalah merupakan bekas kompleks kuarters kakitangan Jabatan Pertanian yang terdiri daripada 6 unit bangunan (kelas a) di atas lot tanah milik persekutuan yang terbiar.




Sebagai langkah mengelakkan aktiviti negatif di kawasan tersebut, ia di bangunkan menjadi satu projek yang bakal memberi imej baru dan aura yang positif seperti Taman Herba ini.

Dengan objektif sebagai tempat pengumpulan maklumat-maklumat mengenai herba warisan melayu, aktiviti-aktiviti mendokumentasi, melindungi, memelihara serta memulihara tumbuh-tumbuhan herba yang kian pupus yang ada pada masa kini di jalankan.




Selain itu, taman ini berfungsi sebagai pusat pembelajaran herba dalam meningkatkan kesedaran masyarakat terutama golongan muda agar menghargai dan memastikan khazanah alam ini terus terpelihara.




Satu rantaian bermula dari penanaman herba, pusat pemprosesan, perawatan dan penjualan produk serta makanan berasaskan herba diwujudkan agar pengunjung dapat merasa dekat dengan herba.

Selain penumpuan kepada herba, pengunjung juga boleh mempelajari dan mendekati aktiviti berasaskan kelulut. Terdapat galeri kelulut yang mempamerkan pelbagai informasi berkenaan penjagaan, kutipan madu dan lain-lain. Terdapat juga jualan madu kelulut serta produk berasaskan kelulut.


Sehingga kini pihak Taman Herba Bertam telah menjalankan usahasama dengan pihak Universiti Sains Malaysia, iaitu pengajian farmasi bagi menerbitkan maklumat rujukan berkenaan khasiat herba yang terdapat di taman herba ini.




Pihak USM akan memberi maklumat dari segi khasiat dan kegunaan herba yang terdapat disini dan pihak Jabatan Pertanian akan menambah dari segi maklumat botani dan agronomi. Diharap usaha ini akan berjalan lancar dan maklumat tersebut dapat diakses dan digunakan oleh pelawat yang datang ke taman ini.
Dalam taman herba diwujudkan sebuah pusat pengembangan teknologi herba yang menjalankan praktikal berkaitan dengan agronomi tanaman dan juga pembelajaran berkaitan khasiat herba. Disini juga turut menyediakan latihan teknologi herba kepada petani khususnya wilayah utara. Pusat pengembangan teknologi ini juga dilengkapi dengan kemudahan bagi mempelajari rawatan dan kaedah tradisional dengan menggunakan bahan berasaskan herba.

Pelaksanaan projek ini dijangka dapat menambahkan peluang-peluang baru di dalam mengembangkan industri herba dinegara kita. Orang awam juga dapat menikmati kemudahan yang disediakan dan mendapat manfaat dari segi pembelajaran, servis perawatan berasaskan herba, mengetahui maklumat berkenaan penghasilan produk herba dari awal hinggalah terhsailnya produk herba itu sendiri.

Selaras dengan hasrat dan wawasan kerajaan yang ingin menjadikan industri herba sebagai salah satu bidang ekonomi utama negara yang berpotensi untuk menjana pendapatan negara menjelang tahun 2020, diharapkan projek pelaksanaan taman herba bertam ini dapat menjadi projek perintis berkaitan herba bagi Rancangan Malaysia ke 12.






















































4 comments:

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 8 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66 (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!!
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete
  2. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete